De 5 voordelen van een HIIT workout

03
aug
2021

Wat is een HIIT workout?

HIIT staat voor High Intensity Interval Training, het idee achter een HIIT training is dat je hoge intensiteit van oefeningen afwisselt met korte rust pauzes. Je kunt de trainingsvorm bij bijna elke sport gebruiken, zo kun je met hardlopen korte sprintjes combineren met wandelen en in de fitness kun je kracht en conditie oefeningen met elkaar afwisselen. Je kunt een HIIT workout ook heel makkelijk zwaarder of lichter maken, door de rust aan te passen, of door de intensieve intervallen iets langer te maken.

Wat zijn de voordelen van een HIIT training?

Het eerste grote effect van een HIIT workout is het After burn effect. Dit wil zeggen dat je na je training nog steeds calorieën aan het verbranden bent, dit komt omdat je lichaam moet herstellen van de training. Tijdens dit herstel verbrand je bijna net zoveel calorieën dan tijdens een training van 1 uur. Dit komt omdat je in een korte tijd veel intensiever traint en daardoor moet het lichaam langer herstellen dan bij een lange duur training. Want bij een lange duur training is het after burn effect er bijna niet of soms zelfs helemaal niet. (bij krachttraining heb je altijd een after burn effect, hier komt volgende week meer info over)

Het tweede voordeel is dat je geen spierweefsel verliest, dit komt omdat je lichaam minder tijd krijgt om zich aan je spieren te vergrijpen. Het is dan wel belangrijk om na je training een goede maaltijd te eten met eiwitten, anders is dit hele voordeel weg. Wil je meer info over een goed voedingsschema, neem dan contact met ons op en dan gaan we samen kijken naar de mogelijkheden.

Het derde voordeel is dat je conditie verbeterd. Conditie is natuurlijk fijn bij het sporten, maar het helpt je ook tijdens het dagelijks leven. Een goede conditie maakt trap lopen al een stuk makkelijker. Een HIIT workout help enorm bij het verbeteren van je conditie. Dit komt door de intensieve intervallen tijdens de training, die ervoor zorgen dat je hart meer bloed moet rondpompen tijdens je training. Je kunt daardoor de inspanningen uiteindelijk langer volhouden en dit effect komt sneller dan je denkt.

Als vierde voordeel is HIIT flexibel. Zoals al gezegd kun je deze manier van trainen bij bijna elke sport gebruiken, het word het meest gebruikt bij hardlopen. Maar deze manier van trainen gaat ook heel goed samen met fitness, voorbeelden hiervan zijn onze Fast Fit lessen, Boxing HIIT en natuurlijk het Biocircuit! Daarnaast is een HIIT workout makkelijk aan te passen, als het te makkelijk word maak je de intensieve intervallen langer en de rust korter. Mocht je de training namelijk te licht vinden hoef je bij een HIIT workout niet meteen heel je schema aan te passen, maar pas je een aantal oefeningen aan of verander je de interval tijden.

Als Laatste voordeel is het een manier van trainen die weinig tijd kost en die dus heel makkelijk is in te plannen. Een HIIT training kost ongeveer 30 minuten en met 2x per week 30 minuten behaal je zeker al wel resultaat. Dus het excuus van ''ik heb geen tijd om te sporten'' is dus verleden tijd.

Mocht je interesse hebben in een HIIT workout neem dan contact met ons op via het onderstaande contact formulier of mail naar balie@boukesport.nl. Dit kan voor een persoonlijke HIIT workout, een van onze HIIT lessen of voor het biocircuit!

Tot snel bij FeelGoodClub BoukeSport

 

HIIT FeelGood Tips Voordelen 

Meer informatie

Voor meer informatie over De 5 voordelen van een HIIT workout vul onderstaand formulier in.

Vrijblijvend startinformatie aanvragen

Huisregels / Algemene voorwaarden/ Privacygegevens | Copyright by BoukeSport Reusel