Het Afterburn Effect

12
aug
2021

Wat is Afterburn?

Afterburnen is als je na een heftige fysieke inspanning een tijdje lang een verhoogd metabolisme houdt. Dit betekent dat lichaamstemperatuur hoger is dan normaal en dat allerlei processen op cellulair niveau een poosje harder moeten werken. Dit zijn processen die belangrijk zijn bij het herstel van je lichaam. Zo zijn je spiercellen beschadigt, zitten er meer afvalstoffen in je bloed en weefsels en zijn je energievoorraden (glycogeenvoorraden in spiercellen en lever) verlaagd. Al deze processen vragen extra energie bovenop wat je lichaam normaal al nodig heeft en die ‘extra energie consumptie’ noemen we afterburnen. 

Maar hoeveel Kcal verbrand je dan na een workout?

Uit een italiaans studie, zijn de volgende waardes vastgesteld: 

  • 80 minuten cardio op 75% van je VO2max: 10,5 uur afterburn effect en extra verbranding van 150 kcal
  • 1 uur Traditionele krachttraining: 98 kcal extra gedurende 22 uur
  • 30 min High Intensity Interval Training: 452 kcal gedurende 22 uur

Het afterburn effect na krachttraining, werkt dus goed in combinatie met een HIIT training. Wil je een keer een HIIT training ervaren, geef je dan snel op via het onderstaande contact formulier en lees ook; https://www.boukesport.nl/nieuws/de-5-voordelen-van-een-hiit-workout/

 

 

 

Krachttraining HIIT FeelGood 

Meer informatie

Voor meer informatie over Het Afterburn Effect vul onderstaand formulier in.

Vrijblijvend startinformatie aanvragen

Huisregels / Algemene voorwaarden/ Privacygegevens | Copyright by BoukeSport Reusel