Wat is het herstelproces na een training?

30
aug
2021

We weten natuurlijk allemaal, dat je door het uitvoeren van een training fitter, sterker wordt of een beter uithoudingsvermogen krijgt. Maar naast de training zelf is het herstelproces ook erg belangrijk. Dit geld voor zowel conditie training (zoals hardlopen) als voor krachttrainingen. Maar wat is dat herstelproces nou precies?

Wanneer je gaat trainen begin je op een basisniveau. Tijdens een training gaat dit niveau omlaag, je kan na een flinke training als het goed is niet precies dezelfde training op dezelfde intensitieit doen. Je spieren zijn dan namelijk uitgeput. Na een training heb je dus een periode van rust nodig, in die periode van rust ga je weer herstellen om weer op je beginniveau te komen. Dit duurt ongeveer 2 dagen, gedurende die 2 dagen is het belangrijk om goed en gezond te eten en om dezelfde training niet nogmaals te doen. Maar wanneer wordt je dan sterker of fitter?

Nou dat gebeurd na ongeveer 48 uur van herstel, je bent op dat moment iets beter dan voor je training. Na ongeveer 72 uur van je training, heb je een punt bereikt waarop je niveau hoger is dan je beginniveau. Op dat moment is het slim om weer dezelfde spieren of uithoudingsvermogen te gaan trainen. Dit zodat je niet weer terug valt naar je beginniveau. Je wilt die stijgende lijn aanhouden, Dit noemen we dan Supercompensatie.

Tijdens je herstel mag je best trainen, let hierbij wel op dat je dan andere spieren traint of kracht en conditie training afwisselt. Dus er is geen rede meer om niet te gaan sporten!! Voor meer informatie of een persoonlijk schema, vul het onderstaande contact formulier in.

 

FeelGood Supercompensatie Tips&Trics 

Meer informatie

Voor meer informatie over Wat is het herstelproces na een training? vul onderstaand formulier in.

Vrijblijvend startinformatie aanvragen

Huisregels / Algemene voorwaarden/ Privacygegevens | Copyright by BoukeSport Reusel